اخبار, تلویزیون, صوتی و تصویری

مقایسه نمایشگر های LCD با LED

مقایسه نمایشگر های LCD با LED

با توجه به قیمت‌های بالای لوازم‌خانگی و تنوع بسیار زیاد هر برند، همیشه خرید لوازم‌خانگی یکی از کارهای سختی است که نیازمند تحقیق و تفحص بسیار زیادی هست که تلویزیون از این قاعده مستثنا نیست. در این مقاله سعی شده که در مورد تفاوت تلویزیون LED و LCD موجود در بازار صحبت و به کارایی هر یک بپردازیم و در واقع نمایشگر های LCD را با LED مقایسه کنیم. توجه داشته باشید که LED همان فنّاوری LCD هست با نور زمینه متفاوت. تلویزیون‌های LED با نمایشگر LED تفاوت دارد؛ و نکته دوم اینکه تلویزیون‌های LED با تلویزیون‌های OLED فرق دارند. تلویزیون‌های OLED توسط دیودهای نوری ساخته می‌شود که درواقع یک فنّاوری جدید است.

تفاوت بین تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی

تلویزیون های LCD تصاویر با کیفیتی دارند. این محصولات می توانند بسیار باریک ساخته شوند و از آنجا که فضای کمی را اشغال می کنند، مصرف کننده می تواند از آنها در اکثر مکانها استفاده کند واین قابلیت برای خریداران اهمیت خواهد داشت. نمایشگرهای LED از خیلی جهات شبیه به LCD ها هستند. LED ها نیز از تکنولوژی نمایشگر کریستال مایع بهره می گیرند. تنها تفاوت آنها در منبع نور موجود در پس زمینه شان است که برای LCD ، لامپ فلورسنت و برای LED در واقع دیودهای نورانی led: Light Emitting Diodes می باشد. (جهت مشاهده تعمیر تلویزیون ال سی دی و ال ای دی میتوانید مطالب درج شده در این سایت را مطالعه نمایید).

دو نوع روش نوردهی در LED ها وجود دارد که با نام های  انتشار لبه ای و انتشار کامل معروفند. در حالت لبه ای، یک سری led بصورت سری در لبه های بیرونی صفحه نمایش قرار می گیرند و در زمان نمایش تصویر، نور را متناوب در سرتاسر صفحه پخش می کنند. در نوع انتشار کامل، led ها بصورت چند ردیف، تمام سطح پشتی صفحه را نوردهی می کنند. در این حالت کنترل بیشتری روی روشنایی و تاریکی وجود خواهد داشت، زیرا led ها می توانند مستقل از یکدیگر روشن یا خاموش شوند.

در نتیجه:

نمایشگرهای LED همان LCD ها با سیستم نوردهی جدید هستند. دیودهای نورانی به دلیل ایجاد قابلیت کنترل بیشتر روی اشباع نور، اخیرا باعث توسعه LCD ها شده اند و نیز مصرف توان پایین تری نسبت به لامپ های فلورسنت دارند. LED ها جدیدترین نوع تلویزیون ها محسوب می شوند که معمولا از LCD ها گرانترند.

کسانیکه میخواهند تعمیرات تلویزیون را شروع کنند لازم است که اطلاعات خود را درباره مشخصات فنی دستگاهها بالا ببرند. در دوره آموزش تعمیر تلویزیون کار عملی روی مدارات این نمایشگرهای حرفه ای انجام میدهیم. در اصل مدارات تلویزیون ها مشابه به یکدیگر است و تفاوت در کیفیت قطعات و آی سی های سری های جدید روی LCD ها میباشد.

LED:

این اصطلاح از دیود ساطع کننده نور یا Light Emitting Diode برگرفته می شود. آخرین تکنولوژی در ساخت تلویزیون ها یا به عبارت دیگر، نسخه پیشرفته صفحات LCD،  ” LED ها هستند. صفحات LED به جای لامپ های فلوئورسنت کاتدی سرد که در صفحات LCD از آن ها استفاده می شود، از نور پس زمینه دیود ساطع کننده نوری استفاده می کنند.

LED  معمولا دو شکل عمده ای از نور پس زمینه به نام های نور حاشیه و کم کننده نور موضعی یا نوردهی منظم را داراست. نور حاشیه باعث می شود که در هر ترکیب بسیار نازکی از LED، در اطراف حاشیه صفحه تصویر وجود داشته باشد.در این نور پس زمینه، مجموعه ای از دیودها در راستای لبه های خارجی صفحه نمایش قرار می گیرند. زمانی که برق وجود داشته باشد، نور در کل صفحه پخش می شود.

در کم کننده نور پس زمینه موضعی، انبوهی از نورهای LED در پشت صفحه وجود دارند که می توانند برای کم کردن مقدار نور پس زمینه در نواحی تاریک و افزودن روشنایی در مناطق روشن برای بهبود کیفیت تصویر به کار روند. یعنی چندین ردیف دیود کنترل کننده روشنایی و تضعیف نور در کل قسمت پشتی صفحه نمایش وجود دارند که می توانند به طور مستقل از هم، روشن و خاموش شوند.

تفاوت های LCD و LED:

از نظر تکنیکی، تلویزیون های LCD و LED هر دو از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند؛  و تفاوت اصلی بین این دو در نور پس زمینه آن هاست. در کلیت تفاوت این دو نوع نمایشگر را میتوان بصورت زیر دسته بندی کرد:

1- میزان تیرگی و کنتراست:

یکی از موارد مهمی که در بحث مقایسه نمایشگر های LCD با LED باید مطرح شود، کنتراست تصویر است. هیچ شکی نیست که LED نسبت کنتراست بهتری نسبت به LCD دارد (کنتراست به معنای اختلاف شدت روشنایی بین اجزای مختلف یک تصویر است). این برتری به علت نواحی سیاه روی صفحه است و این که راه عبورکدام نور پس زمینه توسط دوران و چرخاندن بلورهای صفحه نمایش، مسدود شده است. راه انداز اصلی برای LED، کم کننده موضعی است که با کم کردن نور پس زمینه، منطقه سیاهی روی صفحه نمایش تولید می کند و باعث می شود جزئیات تصویر با نسبت کنتراست خوبی حاصل شود.

2- نور پس زمینه:

از عمده‌ترین مشکلات تلویزیون‌های LCD، می‌توان به نبود قابلیت نمایش رنگ مشکی به‌طور کامل و عمیق اشاره کرد؛ که این مشکل به خاطر استفاده از لامپ‌های فلورسنت (که مانند لامپ‌های مهتابی یا لامپ‌های کم‌مصرف می‌باشند) برای روشن‌سازی صفحه هست. فقدان قابلیت رنگ مشکی به‌طور عمیق باعث افت کیفیت تصویر می‌شود. اما در تلویزیون‌های LED, به دلیل استفاده از لامپ‌های کوچک LED، وضوح تصویر و عمق رنگ‌ها بیشتر است.
یکی از دلایل برتری نسبی LED به LCD همین نور پس‌زمینه و کیفیت بسیار برتر تلویزیون‌های LED هست.

3- دقت رنگ:

از دیگر موارد مهم در مقایسه نمایشگر های LCD با LED بحث رنگ است. تفاوت بین دو تکنولوژی LED و LCD آن چنان واضح نیست اما LED به دلیل نورهای رنگی RGB (Red-Green-Blue)  یا چرخه رنگی بر LCD برتری دارد و نور پس زمینه را تحت تأثیر قرار می دهد.

4- زاویه دید:

تکنولوژی LCD‌های قدیمی‌تلاش بسیاری برای بهبود زاویه دید کرده‌اند اما تا امروز بهترین زاویه دیدی که داده‌اند، نمی‌تواند زاویه‌های کمتر از 30 درجه از لبه تصویر را پوشش دهد، اما در تکنولوژی تلویزیون‌های LED این مقدار بسیار بهتر شده است تا حدودی که در این زمینه( زاویه دید) با تلویزیون‌های پلاسما رقابت می‌کند.

5- نمایش ویدئو‌های با سرعت زیاد:

ویدئو‌هایی که دارای صحنه‌های اکشن هستند و در فاصله زمانی بسیار کم تعداد زیادی از اتفاقات رخ می‌دهد به زمان پاسخ و نرخ رفرش صفحه وابسته هستند و هیچ‌گونه وابستگی به تکنولوژی تولید نور پس زمینه ندارند. در صورتی که این فاکتور برایتان مهم است باید بر اساس زمان پاسخ(Response time) و (Refresh rate) تصمیم بگیرید که کدام مدل (توجه کنید مدل نه LCD یا LED) را بگیرید.

6- وضوح تصویر تلویزیون:

هر سه فناوری،وضوح بالا را پشتیبانی می کنند، با این تفاوت که در ال سی دی و ال ای دی هایی که اندازه کوچکی دارند هم امکان ایجاد وضوح بالا وجود دارد. در پلاسما وضوح فوق العاده بالا تنها در اندازه های بزگ 50 اینچ به بالا یافت می شود. در صورتی که در ال سی دی حتی در مدل های 42 یا 45 اینچ هم شاید این وضوح را بیابید. رزولوشن ال سی دی و ال ای دی از پلاسما بیشتر می باشد که باعث تیز بودن تصاویر و مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد.

7- طول عمر تلویزیون:

طول عمر ال سی دی و ال ای دی مدت زمانی است که میزان نور پس زمینه آن ها به نصف کاهش پیدا کند. در پلاسما به خاطر اینکه وظیفه تولید نور بر عهده هر سلول است و این کار از طریق فسفرهای داخل آن صورت می گیرد، نیمه عمر پلاسما را مدت زمانی در نظر می گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند. در هر دو مدل معمولاً طول عمر شصت هزار ساعت است. یعنی ۷ سال طول می کشد تا ۶۰ هزار ساعت را پر کند (اگر تلویزیون ۲۴ ساعته روشن باشد).

مقایسه نمایشگر های LCD با LED

مقایسه نمایشگر های LCD با LED

8- مصرف برق:

صفحه نمایش کم کننده نور در LED، برق بیش تری نسبت به LCD مصرف می کند. اما در صفحه نمایش LED با نور پس زمینه حاشیه، مصرف برق نسبت به صفحه LCD با همان ابعاد، کم تر است.

9- وزن تلویزیون:

ال سی دی LCD همچنین سبک تر از پلاسما در سایز مشابه می باشد که حمل و نقل آن را آسان تر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسب تر است. چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیک و در پلاسما از شیشه استفاده می شود که البته این یک مزیت برای پلاسما است که ضربه به صفحه نمایش آن آن را خراب نمی کند. ال ای دی بسیار سبک است. ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است. تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی بنا به جایی که میخواهند در شرکت ها یا بانک ها و یا منازل نصب شوند متفاوت هستند. تلویزیون های OLED نسل جدید تلویزیون است که در بازار موجود میباشد.

10- عدم توانایی نمایش رنگ سیاه توسط تلویزیون‌های LCD در صحنه‌های تاریک کاملا مشخص است!

نتیجه‌ی ملموس این اعداد و ارقام این است که تلویزیون OLED شما رنگ سیاهِ تیره‌تری را به نمایش می‌گذارد، به‌طوری‌که وقتی تصویر سیاهی در صفحه به نمایش دربیاید، نمایشگر از قاب سیاه پیرامون تلویزیون قابل تشخیص نیست و تمام بدنه یکپارچه به نظر می‌رسد. در LCD-ها اما همواره نور زمینه وجود دارد و نمایشگر هیچگاه نمی‌تواند کاملا جلوی آن را بگیرد و سیاه واقعی را نمایش دهد. این موضوع هنگامی که تلویزیون تصاویر و ویدئوهای روشن را نشان می‌دهد، قابل توجه نیست؛ اما هنگام نمایش تصاویر تیره، زمینه‌ی خاکستری به جای سیاه کاملا قابل تشخیص است.

اما در طرف دیگر طیف روشنایی، یعنی در روشن‌ترین حالت ممکن، تلویزیون‌های OLED رقابت را به تلویزیون‌های LCD واگذار می‌کنند. تلویزیون‌های OLED ال‌جی در روشن‌ترین حالت ممکن ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیت روشن می‌شوند. این در حالی است که روشنایی تلویزیون‌های LCD در بازه‌ی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نیت هم قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید از تلویزیون OLED خود در مکانی استفاده کنید که در اکثر مواقع در معرض تابش مستقیم نور قوی قرار دارد، شاید تلویزیون OLED با تمام مزایایی که دارد انتخاب مناسبی برای شما نباشد. در شرایط نور محیطی کم و متوسط اما، روشنایی تلویزیون‌های OLED کافی است و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

11- قیمت تلویزیون LED و LCD در بازار امروز:

اما موردی که در بحث مقایسه نمایشگر های LCD با LED شاید برای مردم از همه مهم تر است، قیمت این دو تکنولوژی است! همان‌طور که ذکر شد، تلویزیون‌ LED و LCD موجود در بازار تفاوت آن‌چنانی ندارند مگر در نور پس‌زمینه و مصرف برق و غیره. اما نمونه‌های جدیدتر دیگری از تلویزیون‌های LED وجود دارد با عنوان LED های RGB که گران‌ترین نوع تلویزیون و دارای کیفیت تصویر بسیار بالایی هستند.(توجه داشته باشید که تلویزیون‌های LED دارای انواع مختلفی هستند.)

در شرایط اقتصادی امروز، نمی‌توان مسئله قیمت کالاها را نادیده گرفت. اکثر مردم زمان خرید کالا جدا از کیفیت و طول عمر آن، به دنبال کالاهایی باقیمت متعادل و به‌صرفه می‌باشند. برای خرید تلویزیون باید به این نکته اشاره داشت که مسلماً تلویزیون‌های LED در رده‌های بالاتری از قیمت نسبت به تلویزیون‌های LCD و پلاسما قرار می گیرند.

تلویزیون های OLED چیستند؟

برای ایجاد یک تصویر در تلویزیون تنها نیاز به نورهای قرمز، سبز و آبی دارید. OLEDها در واقع با عبور جریان الکتریسیته از موادی که این رنگ‌ها را تولید می کنند، کار می کنند. هیچ تکنولوژی تلویزیون دیگری این طور مستقیم نور را به وجود نمی آورد. LCD از فیلتر رنگ و مایع کریستالی بر روی نور پس زمینه بهره می‌برد و پلاسما نیز از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته‌های گازی که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز را تحریک می‌کنند، بهره می‌برد. مهم‌ترین برتری OLEDها آن است که هر پیکسل بصورت مستقیم نور ساطع می‌کند؛ این در حالی است که در پنل‌های LCD نور پس‌زمینه‌ی توسط لامپ‌های LED یا فلورستنت تامین می‌شود.

کیفیت مدارات و بردهای تلویزیون های نسل جدید بهتر از سری های قبلی آن است. البته امکانات تلویزیون های جدید نیز نسبت به سری های قبل بیشتر شده است. تلویزیون های سری جدید مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره و امکانات بیشتر است.

نکته آخر در مورد تلویزیون LED و LCD:

شاید بزرگ‌ترین مزیت پلاسما نسبت به LCD و LED قیمت مناسب‌تر آن باشد مخصوصاً در تلویزیون‌های با سایز بزرگ که معمولاً سایزهای بزرگ پلاسما ارزان‌تر از LCD باهمان سایز هست. مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز ۴۲ اینچ تا ۶۳ اینچ را در برمی‌گیرد که این سایزها ارزان‌تر از LCD است. اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر ۴۲ اینچ موردنیاز باشد، در این صورت LCD این نیاز را برآورده می‌نماید. در حقیقت برای تولیدکنندگان، تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر ۴۲ صرف نمی‌کند.

LCD ها، نسبت به تلویزیون‌های LED قیمت مناسب‌تری دارند اما با توجه به تفاوت‌های ذکرشده، می‌توان گفت، LED نیز به دلیل جدید بودن تکنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای کشورهایی که هزینه انرژی در آن‌ها بالا است مقرون‌به‌صرفه تر می‌نماید.

جمع بندی:

تلویزیون های LED همان  تلویزیون های LCD اند  و می توان گفت که  به دلیل استفاده از سیستم جدید نور پس زمینه در LED ها ، این تلویزیون ها نسخه جدیدتر LCD ها هستند. تلویزیون LED از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می کند؛ در حالی که تلویزیون LCD از لامپ های فلوئورسنت استفاده می کند. اما  هر دوی  این  تلویزیون ها  از تکنولوژی صفحه نمایش بلور مایع استفاده می کنند.

مقایسه نمایشگر های LCD با LED

مقایسه نمایشگر های LCD با LED

تفاوت اصلی این تلویزیون ها در قسمت پشتی آن ها و نور پس زمینه آن ها است.

در این مقاله سعی کردیم در مقایسه نمایشگر های LCD با LED به مهم ترین موارد اشاره کنیم. اگر قصد خرید تلویزیون دارید و در انتخاب سوژه (نوع تکنولوژی مورد نیاز خود و…) سر در گم مانده اید، حتما مقاله راهنمای خرید تلویزیون را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال بخوانید. ما در آنجا تمام فاکتورهای مهم در حین خرید تلویزیون را مطرح کرده و به شما کمک کرده ایم تا دقیقا تلویزیونی را که پاسخگوی نیازهای شماست را انتخاب کرده و اینگونه از هزینه های اضافی بپرهیزید.

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها