اخبار, تلویزیون, صوتی و تصویری

نگهداری و استفاده صحیح از تلویزیون

نگهداری و استفاده صحیح از تلویزیون

بعد از خریدن تلویزیون مناسب باید در نگهداری از آن نهایت تلاش خود را داشته باشید. نگهداری و استفاده صحیح از تلویزیون، عمر مفید آن را افزایش می‌دهد و شما را از خریدن دوباره دستگاه جدید و یا مراجعه به تعمیرکار بی‌نیاز می‌کند. شما جزء کدام دسته هستید؟ کسانی که در طول روز؛ مدت زمانی طولانی برای تماشای تلویزیون صرف می‌کنند و یا آن دسته افرادی که به زمان کوتاه برای تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌پردازند؟ در هر دو حالت باید به سلامت چشمان خود اهمیت دهید. از طرفی هم باید انتخاب تلویزیون براساس نیازها و ابعاد خانه‌ی شما صورت گیرد.

چطور طول عمر تلویزیون را افزایش دهیم؟

حتماً سال‌ها پیش را یادتان هست که تلویزیون‌های قدیمی لامپ تصویر دار، چقدر در برابر ضربه‌ها و اتفاق‌ها مقاوم بودند. اما به نظر می‌رسد تلویزیون‌های LED و LCD امروزی دیگر مقاومت و دوام تلویزیون‌های قدیمی را ندارند. البته نگهداری از تلویزیون‌ها بایدها و نبایدهای ساده‌ای دارد که با رعایت آن، می‌شود عمر این دستگاه را چند برابر کرد و مثل تلویزیون‌های قدیمی، سال‌ها از آن استفاده کرد. این نکته‌ها علاوه برافزایش عمر مفید تلویزیون، افزایش کیفیت تصویر آن را نیز به دنبال دارد.

منظور از عمر مفید تلویزیون چیست؟

شاید تصور شما از عمر مفید تلویزیون این باشد که پس از پایان عمر تلویزیون (مثلا پس از ۱۰ تا ۱۵ سال) تلویزیون دیگر روشن نشود یا اینکه یکی از قطعات آن دچار ایراد شود و عمر آن به پایان برسد؛ اما حقیقت این است که پایان عمر فیزیکی تلویزیون با پایان عمر مفید آن متفاوت است. منظور از عمر مفید، این نیست که بعد از مدتی تلویزیون شما قرار است از کار بیفتد، بلکه عمر مفید تلویزیون، مدت زمانی است که طول می کشد تا روشنایی تلویزیون شما به نصف مقدار اولیه اش برسد. در واقع تلویزیون شما پس از سپری کردن عمر مفید هنوز قابل استفاده است، ولی روشنایی آن کمتر می شود.

اما برای نگهداری و استفاده صحیح از تلویزیون چه کارهایی باید کرد؟

1- اولین نکته اینکه بعد از خریدن تلویزیون، نصب آن باید توسط نمایندگی‌های مجازی که زیر نظر شرکت تولیدکننده هستند انجام شود. خودتان اقدام به نصب دستگاه نکنید.

2- پیش از هر چیز، دفترچه راهنما تلویزیون را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید تا از جزئیات استفاده صحیح از دستگاه مطلع شوید.

3- سپس باید محل قرار گرفتن تلویزیون معین شود. این محل باید دور از سرما یا گرما باشد همچنین از قرار دادن تلویزیون در محلی که ممکن است رفت و آمد در آن نقطه زیاد باشد پرهیز کنید. شرایط آب وهوایی مختلف باعث از بین رفتن سیستم های داخلی تلویزیون می شود. مکان استقرار تلویزیون، بایستی از نور مستقیم بر کنار و حتی الامکان نور کمتری روی صفحه تابیده شود و از انعکاس های رنگی و نوری اطراف پیشگیری به عمل آید.

4-  تلویزیون شما نباید در معرض رطوبت باشد .

5- چنانچه از تلویزیون خود استفاده نمی کنید، آن را در حالت استند بای یا آماده به کار قرار ندهید. این کار موجب می شود برخی از قطعات کار کنند و این موجب کم شدن عمرشان می شود. هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید، دستگاه را از برق بکشید یا به هر نحوی ارتباط آن را با برق شهری قطع کنید.

6-  برای روشن کردن تلویزیون حتما از ترانس و یا محافظ برق استفاده کنید. با این کار در صورت بروز نوسانات برقی، تلویزیون شما دچار مشکل نخواهد شد.

7-  روی تلویزیون را با پارچه نپوشانید.

8- نکته :

سوراخ های تهویه پشتی تلویزیون پوشانده نشود تا تبادل حرارتی و خنک شدن تلویزیون به سهولت انجام گیرد.

9- از قرار دادن وسائل اضافی همچون گلدان، لیوان آب، ساعت، سوزن و سنجاق و مانند این ها بر روی تلویزیون جداً خودداری کنید.

10- دقت کنید میز تلویزیون از استحکام کافی برخوردار باشد. به گونه‌ای که عدم تعادل تلویزیون که به واسطه پایه ناهماهنگ می باشد، منجر به سقوط تلویزیون نشود.

میز تلویزیون استاندارد

میز تلویزیون استاندارد

11- به محض مشاهده ریختن آب و یا هر گونه مایع دیگری بر روی تلویزیون، آن را سریعاً پاک کنید. چون ممکن است مایع به داخل منافذ، نفوذ کرده و در نتیجه جرقه الکتریکی به وجود آید که در اینصورت خسارات جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد می گردد.

12- نور و روشنایی صحفه را همیشه کم کنید!

به گفته برخی، نور بالای دستگاه، تا 30000 ساعت موجب کاهش عمر مفید تلویزیون می شود. پیشنهاد می کنیم که یکبار در همیشه، همان ابتدایی که دستگاه را خریداری می کنید نور دستگاه را متناسب با اتاق تنظیم نمایید. این مهم، موجب می شود عمر مفید دستگاه بالاتر رود ضمن اینکه نور کمتر آسیب کم تری به چشم می زند.

13- از آنجایی که این روزها بیشتر تلویزیون ها ال سی دی یا ال ای دی هستند باید مراقب ضربه خوردن های آن باشید. هر ضربه محکمی که به تصویر تلویزیون برخورد کند باعث از بین رفتن یک پیکسل یا سوختن یک لامپ آن می شود. این تلویزیون ها را باید خیلی حساس نگه داری کرد.

14- گردوخاک عامل اصلی خرابی تلویزیون است. پیشنهاد می‌شود آن را در مجاور درهای ورودی و پنجره قرار ندهید.

15- به منظور جلوگیری از واژگون شدن  و ضربه دیدن تلویزیون، به ویژه در خانه هائی که بچه های کوچک دارند، می توان با استفاده از پایه دیواری آن را به دیوار پیچ کرده و ثابت نمود. اگر تلویزیون را به دیوار وصل می‌کنید، از ابزار مناسب برای نصب آن استفاده کنید. با این کار از افتادن تلویزیون جلوگیری میکنید. اگر هم آن را روی میز قرار می‌دهید، مطمئن شوید که جایگاه ثابتی دارد و از روی میز واژگون نخواهد شد.

16- توجه:

به‌هنگام رعد و برق، حتماً دو شاخه تلویزیون را از برق بکشید و اگر قصد دارید از منزل خارج شوید و هوا ابری به‌نظر می‌آید، بهتر است حتماً این کار را انجام دهید. همچنین به جهت احتیاط بیشتر، از تلویزیون استفاده نکنید و برای ایمنی، سیم آنتن آن را نیز قطع نمائید.

17- صحفه نمایش تلویزیون، قطعه ای مهم است چرا که صحفه نمایش جایی است که در معرض چشمان شما قرار می گیرد لذا نظافت آن علاوه بر افزایش عمر، به دید بهتر نیز کمک می کند.

18- برای تمیز کردن صحفه نمایش تلویزیون، نیازی به دستمال یا پارچه ای خاص نیست. فقط از پارچه ای نرم که موجب خش افتادن روی صحفه نمایش نشود، استفاده کنید. خیلی مهم است که آب را مستقیم روی صحفه نمایش نریزید؛ زیرا این کار ممکن است موجب ورود آب به داخل دستگاه شود و به قطعات داخل آسیب زند.

19- کنترل تلویزیون را به دقت محافظت کنید زیرا این روزها بسیاری از کارهای این جعبه جادو با استفاده از کنترل انجام می شود. محل های قرار دادن کنترل که کنار صندلی ها وصل می شوند خریداری کنید تا هر کنترل جای مخصوصی داشته باشد. همچنین اجازه ندهید تا فرزندان کوچک دست به ان بزنند چرا که کار کردن بی جهت با دکمه ها باعث خراب شدن آن می شود.

از تعمیرکار تلویزیون کمک بگیرید

تعمیرات لوازم برقی به دلیل سروکار داشتن با برق، به رعایت موارد ایمنی و فنی نیاز داره. تعمیر خودسرانه این وسایل ممکن هست سلامتی شما رو به خطر بندازه. در شرایطی مثل وارد اومدن ضربه به دستگاه، معیوب شدن دستگاه، ورود اجسام خارجی به داخل دستگاه، انتشار بو یا دود غیرعادی از دستگاه و… دوشاخه تلویزیون رو بلافاصله از پریز بیرون کشیده و با مرکز تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید.

شما همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی تعمیرات تلویزیون، به پست تعمیرات تلویزیون بروید!

توجه:

فاصله‌ ایده آل برای تماشای تلویزیون حدود ۳ متر است، پس دستگاه را جایی قرار دهید تا فاصله‌ی آن با بیننده حفظ شود.

فاصله استاندارد از تلویزیون

فاصله استاندارد از تلویزیون

تلویزیون را چگونه خاموش کنیم؟

بیشترین سوالی که مشتریان در مورد تلویزیون می پرسند این است که چگونه تلویزیون را خاموش کنیم تا کمترین آسیب به تلویزیون وارد شود؛ مهم ترین نکته این است که در کمترین حالت سعی کنید برای خاموش کردن تلویزیون از روی صفحه اقدام نکنید بلکه از روی ریموت کنترل تلویزیون را خاموش و روشن کنید.

گران قيمت ترين و در عين حال آسيب پذير ترين قطعه:

در تلويزيون پنل اين دستگاه ها است، با جستجوي ساده در اينترنت و سايت هاي تعمير TV در منزل متوجه مي شويد که در عين وجود سختي زياد در پيدا کردن اين قطعه در مدل هاي مختلف هزينه تعويض در ال اي دي و ال سي دي حدود ۷۰% ارزش تلويزيون است. ضربه و آبخوردگي (که بيشتر در اثر تميز کردن تلويزيون و يا بازي کودکان اتفاق مي افتد) بيشترين علت آسيب ديدگي

بخش بک لايت:

يکي از بخش هاي داخلي در led و lcd است که بدليل توان مصرفي بالاتر نسبت به ساير بخش ها و به موازات آن توليد حرارت بيشتر امکان خرابي بيشتري نسبت به ساير قطعات دارد. از راهکارهاي تاييد شده توسط متخصصين تعميرات در جلوگيري از خرابي قطعات اين بخش مانند کاهش ميزان نور بک لايت و تنظيم آن بر اسا نور محيط و روشن کردن گزينه energy saving استفاده کنيد.

در این مقاله ما به نکات ضروری در خصوص نگهداری و استفاده صحیح از تلویزیون اشاره کردیم. همچنین بهتر است جهت پیشگیری از خرابی تلویزیون تان و نیز افزایش هرچه بیشتر عمر مفید آن، عللی که موجب خرابی تلویزیون میشوند را هم بشناسید. در این خصوص پست علل مختلف خرابی تلویزیون را از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
2 سال قبل

عالی بود شادو پیروز باشید????