اخبار, پاوربانک, لوازم جانبی

پاوربانک چگونه شارژ میشود؟

پاوربانک چگونه شارژ میشود؟

بعد از خرید پاور بانک یکی از مواردی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند طریقه‌ی صحیح شارژ کردن پاوربانک است. به گونه‌ای که بتوانید مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید و خللی در کارایی آن به جود نیاید و همچنین عمر زیادی داشته باشد. این موارد با شارژ به شیوه‌ی صحیح آن تا حدی قابل حل می‌باشند. اما پاوربانک چگونه شارژ میشود؟

روش صحیح شارژ پاور بانک

همانطور که گفته شد شارژ صحیح پاوربانک ضامن عمر بیشتر و دوام و کارایی بالای آن است. بنابراین پاسخ به پرسش پاوربانک چگونه شارژ میشود؟ اهمیتی حیاتی می یابد. شاید مسئله‌‌ی شارژ پاوربانک از نظر برخی کاملا غیرمهم و ساده باشد، اما رعایت نکردن برخی نکات در همین عمل ساده‌ی شارژ باعث می‌شود تا نتوانند آنگونه که باید از پاوربانک بهره‌ی مناسبی ببرند.

شارژ درست پاوربانک مراحل ساده‌ای دارد، اما نکات ریز و جالب توجهی در هر مرحله وجود دارد که رعایت کردن آنها وقت و انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد اما در طول عمر و ظرفیت پاور بانک بسیار موثر می‌باشند.

مراحل شارژ صحیح پاور بانک

بر روی پاور بانک چند المان ساده وجود دارد که بهتر است قبل از استفاده، آن‌ها را بشناسید تا هم در شارژ کردن و هم استفاده از آن به مشکل نخورید. در عکس زیر این درگاه‌ها و المان‌ها معرفی شده اند. در هر پاور بانک بسته به طراحی آن ممکن است این آلمان‌ها متفاوت باشند. در برخی نشانگر LED آن متفاوت است و یا تعداد پورت‌های خروجی بیشتر هستند. اما در حالت کلی شکل معمول آنها به این صورت می‌باشد.

در اینجا در راستای پاسخ به سوال پاوربانک چگونه شارژ میشود؟ مراحل شارژ پاور بانک به همراه نکاتی که قبل، بعد و در حین شارژ باید رعایت کنید آورده شده است، با اجرای درست این مراحل خیال‌تان از بابت عملکرد خوب پاور بانک راحت می‌شود.

۱- چراغ‌های LED پاور بانک خود را چک کنید تا ببینید چقدر نیاز به شارژ شدن دارد:

درست است که می‌توان پاور بانک‌ها را در هر زمانی که دوست دارید، شارژ کنید اما توجه داشته باشید که هر چقدر دفعات شارژ کردن زیاد شود، عمر مفید آن نیز کاهش می‌یابد. اکثر پاور بانک‌ها دارای چراغ‌های LED در یک طرف خود هستند. سعی کنید زمانی را برای شارژ کردن پاور بانک خود انتخاب کنید که فقط ۱ الی ۲ عدد از چراغ‌های پاور بانک روشن مانده باشد.

2- کابل را به پورت Micro USB متصل کنید:

یک پاوربانک دارای دو درگاه اتصال میباشد . یک پورت یا همان درگا ه USB و یک درگاه Micro USB .  کابل موجود همراه پاور بانک را از طرف کانکتور میکرو یو اس بی به درگاه متناظر روی پاوربانک وصل کنید . انتهای دیگر سیم که یک کانکتور USB است را میتوانید به یک دوشاخه برق آداپتور دیواری که درگاه USB دارد( تمام موبایل های دارای این دوشاخه هستند )  و یا به  خروجی USB یک کامپیوتر وصل  کنید .

یه ترفند ساده :

  • پورت Micro USB ( متناظرکانکتور کوچکتر ) برای اتصال پاور بانک به برق و شارژ شدن خود پاور بانک استفاده میشه
  • پورت USB (متناظرکانکتور بزرگتر ) برای اتصال پاور بانک و شارژ کردن موبایل یا سایر وسایل الکترونیکی شما استفاده میشه.
3- شارژر را به برق بزنید:

حال می‌توانید پاور بانک را به برق متصل کنید، اگر چراغ LED شروع به چشمک زدن کرد به این معناست که پاور بانک شما در حال شارژ می‌باشد. توصیه‌ی اکید این است که همیشه از برق شهری یا همان پریز برق برای شارژ کردن استفاده کنید.

امکان شارژ پاور بانک با اتصال به درگاه USB کامپیوتر یا لپتاپ نیز وجود دارد اما هم زمان شارژ شدن کامل پاوربانک را بیشتر می‌کند و هم در درازمدت به کارایی پاوربانک لطمه وارد می‌کند. تنها زمانی از لپتاپ یا کامپیوتر برای شارژ پاوربانک استفاده کنید که دسترسی به برق شهری وجود نداشته باشد.

از سالم بودن آداپتور شارژی دیواری هم اطمینان حاصل کنید، چرا که اختلاف در ولتاژ ورودی به پاور بانک نسبت به ولتاژ تعیین شده از مواردی است که بیشترین آسیب را به آن وارد می‌کند و بیشتر مواقع موجب داغ شدن پاور بانک در هنگام شارژ می‌شود.

4- مدت زمان به شارژ بودن پاوربانک:

چراغ‌های پاوربانک تا زمانی که به طور کامل شارژ شود ، چشمک می‌زند و پس از کامل شدن شارژ تمامی چراغ ‌های آن روشن می شود. اگر چراغ های LED شما کار نمی‌کند ، پس از گذشت زمان تخمینی شارژ ، شارژر را از برق جدا کنید.

به محض شارژ شدن پاوربانک، آن را از برق جدا کنید. شارژر را به صورت متناوب بررسی کنید. به محض روشن شدن تمام چراغ های LED یا ۱۰۰ درصد شدن شارژ آن، شارژر را از آن جدا کنید. شارژ بیش از حد یا همان Overcharging می‌تواند به پاوربانک آسیب برساند. اولین آسیب‌ آن کم کردن عمر مفید دستگاه می‌باشد. Overcharging باعث افزایش دما و داغ شدن مدار پاوربانک می‌شود و به باتری خسارت وارد می‌کند. به طور مثال افزایش دمای پاوربانک تا 30 درجه سانتیگراد می‌تواند ظرفیت پاوربانک را در سال 6 درصد کاهش دهد. در دماهای بالاتر این کاهش ظرفیت به مراتب بیشتر است.

توجه داشته باشید که بر روی بسته‌بندی محصول و یا اطلاعات همراه پاوربانک عموما مطالبی مربوط به ظرفیت، زمان فول شارژ شدن، زمان تخلیه شارژ و … برای کاربران نوشته شده است. می‌توانید زمان فول شارژ شدن پاوربانک را بخوانید و با پاوربانک خود که در حال شارژ است مقایسه کنید.

5- برای اطمینان از اینکه پاور بانک شما به درستی شارژ شده است، آن را امتحان کنید!

برای اینکه مطمئن شوید که پاور بانک شما به درستی کار می‌کند، آن را با استفاده از یک کابل USB به یکی از دستگاه‌های الکترونیکی وصل کنید. اگر پاور بانک به درستی شارژ شده باشد، دستگاه الکتریکی به خوبی شارژ می‌شود. اگر پاور بانک شما شارژ نکرد، سعی کنید آن را روی یک دستگاه دیگر امتحان کنید. اگر باز هم شارژ نکرد، کابل خروجی را با دقت نگاه کنید. شاید خراب شده باشد، در غیر این صورت شما باید با فروشنده و یا سازنده آن تماس بگیرد تا مشکل برطرف شود.

6- شارژ وسیله شما:

زمانیکه پاور بانک شما شارژ شد، آماده اتصال به هر وسیله الکترونیکی نظیر موبایل شما خواهد بود. هر کابلی که همیشه برای شارژ موبایلتان استفاده میکردید (کابلی که به یک آداپتور قابل جدا شدن وصل بود)، از همان برای شارژ توسط پاور بانک میتوان استفاده کرد. در غیر این صورت همراه هر پاور بانک کابل مخصوص شارژ وجود دارد.

کابل را از طرف کانکتور USB ( کانکتور بزرگتر ) به پاور بانک و از طرف کانکتور Micro USB ( کانکتور کوچکتر ) به موبایل خود متصل کنید. سپس دکمه روشن (power)  پاور بانک را بزنید تا چراغ روی پاور بانک روشن شود. حالا روی موبایل خود پترن یا همان تصویر همیشگی در هنگام شارژ شدن را مشاهده میکنید. موبایل شما در حال شارژ شدنه ! به همین سادگی!!

البته توجه داشته باشید که بهتر است وقتی که می‌خواهید پاور بانک خود را شارژ کنید، موبایل و یا هر وسیله الکتریکی دیگر را که به وسیله پاور بانک شارژ می‌کنید را نیز شارژ کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از پاور بانک خود در دوره کوتاه استفاده نکنید. از آنجایی که وسیله الکتریکی شارژ شده است، در زمان طولانی‌تری نیاز به شارژ پیدا می‌کند. توجه داشته باشید هر بار که پاوربانک شارژ و خالی می‌شود، از عمر آن نیز کم می‌شود. شما با شارژ کردن هم زمان وسیله الکتریکی با پاور بانک خود عمر مفید باتری‌های پاور بانک را نیز افزایش می‌دهید.

چند توصیه برای شارژ صحیح پاور بانک:

جهت تکمیل پاسخ به پرسش پاوربانک چگونه شارژ میشود؟ نکات زیر را نیز حتما رعایت کنید:

  • در حین شارژ پاوربانک، اتصال پاوربانک به گوشی یا تبلت خود را قطع کنید.
  • برخی از پاوربانک‌ها قابلیت محافظت در برابر تغییرات ولتاژ و جریان را دارند، اما اگر برق شهری در حال نوسان است و احتمال اضافه ولتاژ یا اضافه جریان وجود دارد از شارژ پاوربانک خودداری کنید.
  • بهتر است هنگام شارژ پاوربانک، گوشی خود را نیز فول شارژ کنید، گوشی را به برق شهری وصل کنید نه پاوربانک.
  • شکل چراغ LED یا تغییرات آن حین شارژ در هر پاوربانک متفاوت است. اما تغییرات آن مانند تغییر در رنگ، خاموش شدن یا قرمز شدن رنگ آن هنگام تخلیه کاملا ملموس و قابل درک می‌باشد.
  • زمان شارژ کامل هر پاوربانک بسته به نوع آن و برند تولیدکننده‌ی آن می‌توانند متغیر باشند اما در حالت کلی شارژ کامل آن بین 1 الی 2 ساعت زمان می‌برد.
  • در بعضی مواقع قطع شدن چراغ چشمک زن به معنای فول‌شارژ شدن پاوربانک نیست، صرفا برای جلوگیری از مسائل مربوط به Overcharging‌ یک ضریب اطمینان در نظر می‌گیرند. بهتر است بعد از قطع چراغ 3 الی 5 دقیقه بیشتر در حالت شارژ بماند.

دو سوال متداول:

ممکن است سوالاتی حین شارژ پاوربانک به وجود بیاید که دو تا از اصلی‌ترین سوالات در اینجا مطرح می‌شود و پاسخ داده می‌شود.

آیا برای اولین شارژ لازم است پاور بانک زمان بیشتری در شارژ باشد؟

این سوال عموما به این دلیل پرسیده می‌شود که فروشنده‌ها هنگام خرید گوشی معمولا این توصیه را به خریداران می‌کنند، باتری‌های نسل جدید که اغلب پاور بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند معمولا یک ظرفیت ثابت اولیه دارند و نیازی به شارژ بیشتر ندارند ولی در باتری‌های قدیمی شارژ اولیه بر ظرفیت کلی آن تاثیر می‌گذاشت، یعنی اگر در اولین شارژ مثلا نصف آن شارژ شود، ظرفیت کلی آن نصف می‌شد، اما در باتری‌های جدید چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد، هر چند بهتر است پاور بانک در حالت کلی کامل شارژ شود و بعد مورداستفاده قرار بگیرد.

پاوربانک چگونه شارژ میشود؟

پاوربانک چگونه شارژ میشود؟

شارژ کردن پاور بانک به وسیله لپ تاپ و کامپیوتر نیز امکان پذیر است:

همانطور که می‌دانید یک لپ تاپ یا کامپیوتر نیز توانایی شارژ کردن پاور بانک شما را دارد، در این گونه مواقع سمت کوچکتر کابل USB را به پاور بانک و قسمت بزرگتر کابل USB را به رایانه یا لپ تاپ خود وصل کنید.

اما سعی کنید در بیشتر موارد از پریز برق برای شارژ کردن پاور بانک استفاده کنید!

اگر شما با استفاده از آداپتور پاور بانک را با برق شهر شارژ کنید، شارژ کردن پاور بانک با استفاده از برق شهر و یک آداپتور زودتر صورت می‌گیرد تا آن را به کمک کامپیوتر و لپ تاپ شارژ کنید. تا جایی که امکان دارد از برق شهر برای شارژ کردن پاور‌بانکتان استفاده کنید، شارژ کردن به وسیله کامپیوتر و لپ تاپ را برای مواردی که چاره‌ای ندارید، جایگزین کنید.

چرا پاوربانک هنگام شارژ داغ می‌شود؟

پاوربانک‌ها مانند هر وسیله‌ی دیجیتال دیگری با ولتاژ و جریان و مقاومت‌ سر و کار دارند، مقاومت باعث داغ شدن مدار و در نتیجه داغ شدن بدنه‌ی پاوربانک می‌شود، البته این داغ شدن نباید غیرعادی و بیشتر از حالت مجاز باشد، اگر احساس می‌کنید دمای پاوربانک بیش از حالت عادی می‌باشد می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  1. پاور بانک بی‌کیفیت: ممکن است ایراداتی در خود پاوربانک خریداری شده موجود باشد که باعث داغ شدن آن شود، در هنگام خرید پاور بانک به شرکت سازنده، ظرفیت، دمای کاری و … دقت کنید.
  2. استفاده از آداپتور نامتناسب: دقت کنید که آداپتور استفاده شده مطابق با ولتاژ درج شده روی پاور بانک باشد. به طور مثال اگر پاوربانک به مقدار ولتاژ ورودی 6 ولت نیاز دارید آداپتور آن نیز باید 6 ولت باشد.
  3. کابل بی‌کیفیت یا شکسته: کابل می‌تواند از دلایل داغ شدن باشد، کابل بی‌کیفیت و غیراستاندار عموما نمی‌تواند جریان را به خوبی انتقال دهد و موجب داغ شدن و یا آسیب‌های دیگر به پاوربانک شود.
  4. Overcharging: شارژ بیش از حد در درازمدت به مدار پاوربانک آسیب می‌زند و یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد پاوربانک می‌تواند این باشد.

در این مطلب تمام نکات موردنیاز برای نحوه صحیح شارژ پاوربانک را برشمرده و سعی کردیم به پرسش پاوربانک چگونه شارژ میشود؟، پاسخ جامعی ارائه دهیم. همچنین ما در پست آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟ به این موضوع مهم پرداخته ایم که برای اینکه پاور بانک به گوشی موبایل ما آسیب نرساند، چه کارهایی باید انجام دهیم؟ این مطلب را نیز از دست ندهید!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها