اخبار, پاوربانک, لوازم جانبی

آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

این سوال که آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟ یا نه، تقریبا از زمان پیدایش و رواج پاور بانک­‌ها وجود داشته است! برخی کاربران و مصرف­‌کنندگان پاور بانک‌­ها باور دارند که از زمانی­که گوشی­‌های خود را به‌­وسیله پاوربانک شارژ می­‌کنند، باتری گوشی آسیب دیده ‌است. برخی نیز توضیح داده­‌اند که عملکرد گوشی همراه و سایر ابزارهای الکترونیکی متصل به پاور بانک­‌ها افت محسوسی داشته‌­است. در طول مقاله پیش­رو قصد داریم که اعتبار ادعای مطرح­‌شده را مورد پرسش قرار دهیم و آن را از نظر علمی و فنی بررسی کنیم.

 از آن­جایی که امروزه استفاده از پاور بانک­ تبلیغاتی به‌­عنوان یکی از هدایای تبلیغاتی رواج بسیاری دارد، اهمیت موضوع دوچندان می­‌شود و افراد تمایل دارند که بدانند پاور بانک تبلیغاتی و دیگر انواع آن­‌ها چه تاثیری بر گوشی­‌های گران­‌قیمت­ آن­ها دارد.

آیا استفاده از پاور بانک برای گوشی موبایل ضرر دارد؟

تقریبا هیچ نظریه و سند علمی وجود ندارد که نشان­‌دهنده آسیب ناشی از به­‌کارگیری پاور بانک تبلیغاتی در وسایل الکترونیکی باشد. ؛ پاور بانک ضرری به گوشی نمی‌رساند. مگر اینکه  شارژر موبایل به ورودیی از پاور بانک  متصل شود که با میزان آمپر موبایل برابر باشد.  به طور مثال اگه یک از درگاه های پاور بانک دارای خروجی ۲ آمپر است  این  پورت مناسب  موبایل یا شارژر ۲ آمپری است. اگر این موبایل را با خروجی ۲ آمپر به پاور بانک با خروجی  ۳ آمپر متصل شود گوشی با گذشت زمان  دچار خرابی باتری می‌شود.

انواع پاور بانک های عرضه شده

پاور بانک های عرضه شده در بازار در سه نوع پاور بانک‌های معمولی، پاور بانک‌های خورشیدی و پاور بانک‌هایی به شکل قاب گوشی عرضه شده‌اند. پاور بانک‌های خورشیدی به کندی شارژ می‌شوند و زیاد کاربردی نخواهند بود. هم‌چنین پاور بانک­های قابی شکل دارای طراحی اختصاصی برای گوشی‌های خاصی هستند. بنابراین در هنگام انتخاب پاور بانک از پاور بانک‌های معمولی که رایج‌تر هستند و قیمت مناسبی دارند بهره بگیرید.

اشتباهاتی که باعث سوزاندن پاور بانک می‌شود:

 پاور بانک برای شارژ گوشی  موبایل و تبلت  آن هم در مواقع  ضروری ، مفید و لازمه است. باید به پورت های آن با تناسبش و خروجی های شارژر گوشی توجه شود  تا استفاده بهینه از آن شود. با توجه به تنوع تولید و مدل  در بازار وسایل آیتی و الکترونیک ، گاهی تشخیص  اصل از نااصل مشکل می‌شود، حتی ممکن است کسانی که  پاور بانک های تقلبی و نامرغوب  وارد بازار می کنند از پاور بانک‌‎هایی  که باتری دسته دوم و بی کیفیت دارند. خیلی از استاندارهای  لازم بر ای پاور بانک رو ندارند  برای فروش استفاده می کنند بدون اینکه به عواقب این کار برای  خریداران توجه کنند  و در نتیجه  باتری خراب ، با چندبار استفاده شدیدا داغ می‌کند و منفجر می‌شود. هم ضرر مالی  و هم ضرر جانی  به جا می‌گذارد.

انواع پاور بانک­های آسیب ­رسان!!

با وجود اینکه خود قطعات پاور بانک آسیبی به انواع ابزارهای الکترونیکی وارد نمی‌­کنند، اما استفاده از پاور بانک­‌های غیراستاندارد به هر شکلی مضر و آسیب ­رسان است. درواقع هر نوع قطعه الکترونیکی غیراورجینال که از قطعات بی­‌کیفیت و نامرغوب استفاده می­‌کند امکان ایجاد آسیب و خطر در گوشی­ و تبلت­‌ها را دارد.

کابل­‌های غیراستاندارد و بی­‌کیفیت بزرگ­ترین خطر برای انواع پاور بانک و دستگاه­‌های متصل به­ آن­ محسوب می­‌شوند. کابل­‌ها باعث ایجاد اختلالات الکتریکی و گاهی آتش‌­سوزی می­‌شوند. استفاده از کابل یا قطعاتی با کیفیت نامناسب، نه­ تنها به ابزارهای الکترونیکی، بلکه به جان مصرف­‌کنندگان نیز آسیب می‌­رسانند. بنابراین اتصال چنین اقلام نامرغوبی به گوشی همراه، تبلت یا شارژر به‌­راحتی باتری آن­ها را خراب می­‌کند.

پس از استفاده مداوم از پاور بانک­‌های بی­‌کیفیت، باتری شارژ خود را به­‌سرعت از دست می­‌دهد! تناوب نامناسبی که چنین پاور بانک­‌هایی ایجاد می­‌کنند، علاوه بر باتری به دیگر مدارهای الکتریکی و چیپ­‌های مهم و اساسی وسایل الکترونیکی نیز آسیب می­‌رسانند. چنین اختلالاتی در گذر زمان باعث بروز مشکلات جدی در سایر قطعات گوشی­‌های همراه می‌شود.

راه‌های خرید پاوربانک سالم:

 در بازار ، جنس تقلبی  امکان دارد در کمین ما باشد. ولی  راه حل این مشکل آسان نیست . پاور بانک از لوازم همراه و کارآمد موبایل و تبلت است. هنگام خرید پاور بانک باید قبلش جست و جوهای لازم انجام گرفته شود. به دو نکته ی مهم باید توجه جدی شود. یکی تناسب خروجی شارژر موبایل و تبلت با پورت های پاور بانک و نکته ی دیگه  مطمئن بودن از اصل بودن پاور بانک و قیمت مناسب پاور بانک برای خرید پاور بانک است.

آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

بهترین مارک در پاور بانک های رایج

به طور کلی نمی‌توان مارک خاصی را به عنوان بهترین مارک پاور بانک معرفی کرد؛ زیرا شرکت‌های مطرح بسیاری مانند سامسونگ و انرجایزر اقدام به ارائه پاور بانک‌های مناسب و با کیفیت کرده‌اند. اما تنها نکته قابل توجه، انتخاب یک پاور بانک از میان برندهای مطرح است؛ زیرا برندهای ناشناخته از باتری‌های دست دوم جهت طراحی پاور بانک استفاده می‌کنند. یک پاور بانک مناسب در برابر شارژ بیش از حد و اتصال کوتاه از محافظت خوبی برخوردار است. تا گوشی در حین شارژ آسیب نبیند و خطر انفجار گوشی وجود نداشته باشد.

اقدامات موثر در کاهش آسیب های احتمالی به تلفن همراه:

با توجه به گسترش نمونه‌­های غیر اورجینال از پاور بانک‌­ها در بازارها بهتر است هنگام خرید به نکاتی توجه داشته باشید و از بروز آسیب‌­های جدی جلوگیری کنید. بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • به­‌دنبال خرید پاور بانک­‌های ارزان­ نباشید؛ توجه کنید که ارزانی بی­‌علت نیست و برندهای معتبر و باکیفیت امکان عرضه ارزان­‌قیمت محصولات خود را ندارند! بنابراین حتما به موارد استاندارد و کیفیت پاور بانک اهمیت ویژه‌­ای دهید. این موضوع زمانی­که گوشی یا تبلت شما گران­قیمت است، بیشتر مطرح می‌­شود. بدیهی است که برای گوشی گران­‌قیمت باید لوازم جانبی معتبر و باکیفیتی را تهیه کنید.
  • به رتبه­‌بندی پاور بانک و تناسب آن با گوشی اهمیت دهید؛ توصیه می­‌کنیم که حتی­‌الامکان هنگام خرید پاور بانک، گوشی همراه یا تبلت یا هر وسیله‌­ای که مدنظرتان است را به‌­همراه ببرید. ولتاژ و نیروی استفاده شده در گوشی و پاور بانک باید تقریبا یکسان باشد. در غیر این­صورت امکان بروز آسیب و صدمه به گوشی و سایر وسایل الکترونیکی محتمل است. توجه داشته باشید که پاور بانک به­‌تنهایی قادر به آسیب به گوشی نیست. اما اگر به نکات مطرح شده و رتبه­‌بندی­‌ها توجه نشود، احتمال بروز آسیب وجود دارد.

در این مقاله سعی کردیم به پرسش آیا پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟ یا نه، پاسخ جامعی ارائه دهیم. اگر در خصوص تکنولوژی شارژ سریع سوال دارید و می خواهید بدانید که آیا برای باطری گوشی های موبایل مضر هست یا نه، مطلب شارژ سریع Quick charge را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال از دست ندهید!

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها