اخبار, حافظه, کارت حافظه

کارت حافظه Micro sd

کارت حافظه micro sd

برای استفاده بسیاری از وسایل دیجیتال مانند گوشی و دوربین به خرید کارت حافظه احتیاج پیدا می کنیم، نوع کارت حافظه قابل استفاده برای هر دستگاه معمولا در قسمت ویژگی های آن قید شده است. در میان کارت حافظه ها، میکرو sd ها از پرکابردترین ها هستند. کارت حافظه micro sd برای بسیاری از کالاها مانند گوشی های مختلف و دوربین هایی مانند osmo pocket استفاده می شوند. کارت های میکرو SD بسیاری در بازار وجود دارند که هر کدام هم ویژگی خاص خود را دارند. قیمت کارت micro sd  به برند، ظرفیت و سرعت آن بستگی دارد.

حافظه Micro SD چیست ؟

SD مخفف عبارت Secure Digital به معنی دیجیتال ایمن است . حالا چرا ایمن؟ به دو دلیل ، یکی قفل سخت افزاری و دیگری به دلیل قفل نرم افزاری . قفل سخت افزاری همان اسلاید کوچک کنار حافظه SD است که وقتی آن را به حالت قفل تغییر وضعیت دهید ، دیگر با اطلاعات داخل حافظه کاری نمی تونید بکنید و فقط می توانید آنها را بخوانید ( Read Only ) . قفل نرم افزاری به نوعی حمایت از حقوق ناشران موزیک به حساب می آید . حافظه Micro SD نوعی از مموری کارت هایی است که با قطع برق اطلاعات خود را از دست نمیدهد.

در انگلیسی به این نوع حافظه ها ” Non Volatile ” می گویند. مثلا حافظه رم کامپیوتر اینطور نیست. از حافظه Micro SD در موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و دوربین عکاسی و فیلم برداری و دیگر وسائل الکترونیکی جهت ذخیره سازی اطلاعات مثل عکس، صدا و فیلم استفاده میشود. از ابتدا این حافظه های SD بودند که اندازه های بزرگی داشتند و به مرور زمان Mini SD طراحی شد و پس از آن هم حافظه های micro sd به معنای خیلی کوچک وارد بازار شدند.

انواع کارت حافظه میکرو اس دی

microSD:

میکرو SD ها معمولی ترین نوع کارت های حافظه هستند، سرعت بالایی ندارند و نهایتا حجمی معادل با ۲ گیگابایت در اختیار کاربر قرار می دهند. همچنین از این کارت های حافظه می توان روی تمامی دستگاه های مجهز به درگاه کارت SD استفاده کرد.

microSDHC:

این کارت های حافظه پر سرعت هستند و حجمی میان ۲ تا ۳۲ گیگابایت را در اختیار کاربر می گذارند. اما هر وسیله ای از این کارت ها پشتیبانی نمی کند و قبل از خریدشان باید از محدودیت های دستگاه خود خبر داشته باشید.

microSDXC:

این کارت ها حجمی بیشتر از ۳۲ گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می دهند و نهایت ظرفیتشان معادل با ۲ ترابایت است. قیمت بالایی دارند و دستگاه های بسیار کمی قادر به پشتیبانی از آن ها هستند.

اجزای داخلی حافظه micro sd:

پکیج کارت حافظه SD را میتوان با یک تیغ تیز باز کرد و داخلش را دید. حافظه های فلش مثل فلش مموری ها و کارت های حافظه ، معمولا از یک چیپ حافظه مثلا 32 گیگ یا 16 گیگ و یک عدد چیپ کنترل کننده و تعدادی قطعه الکترونیکی دیگر مثل خازن و مقاومت تشکیل شدند .

کارت های حافظه Micro SD را اما نمی توانید باز کنید چون به صورت پرس شده هستند اما زیر همان پلاستیک محکم ، قطعاتی که در کارت های حافظه SD هستند، استفاده میشوند (اما در ابعاد بسیار کوچک تر).

در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های مهم این قبیل حافظه ها می پردازیم:

سرعت نوشتن:

هنگامی که یک کارت حافظه micro SD جدید را خریداری می‌کنید، یک بخش خاص با نام Speed را بر روی جعبه آن مشاهده خواهید کرد که نشان‌دهنده حداکثر سرعت کارت حافظه در نوشتن اطلاعات است. شاید با خودتان فکر کنید که باید عدد نوشته شده در این بخش، بالاترین باشد؛ اما موضوعی که باید بدانید این است که تلفن همراه‌تان که قرار است کارت حافظه را در آن قرار دهید، باید از آن سرعت پشتیبانی کند که اکثرا به این شکل نیست. در نتیجه سرعت نوشتن در کارت حافظه به میزانی که گوشی‌تان پشتیبانی می‌کند، کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین هنگام خرید یک کارت حافظه micro SD، به این موضوع و ساپورت دستگاه‌تان از حداکثر سرعت حافظه خارجی، دقت کنید.

ظرفیت حافظه:

کارت های حافظه دارای ظرفیت های مختلفی هستند که می توانید از میان ظرفیت های موجود با توجه به نوع رسانه ای که قرار است در آن ذخیره شود انتخاب کنید. انواع برندها مانند سیلیکون پاور (Silicon Power)، ای دیتا (ADATA)، ترنسند (Transcend)، فوجی فیلم (Fujifilm)، توشیبا (Toshiba)، سامسونگ (Samsung) و سن دیسک (SanDisk)، بهترین مارک‌های تولید کننده کارت حافظه دوربین و موبایل هستند و مموری‌هایی با ظرفیت‌های 1 گیگابایت تا 512 گیگابایت را تولید می‌کنند. انواع مموری برای گوشی، دوربین، لپ‌تاپ و غیره با ظرفیت‌های مختلف و برندهای مختلف در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا جهت فروش اینترنتی موجود است و شما می‌توانید مموری موردنظر خود را از دیجی‌کالا سفارش دهید.

کارت حافظه micro sd

کارت حافظه micro sd

سرعت کلاس (Class):

کلاس در کارت‌های حافظه micro SD در واقع نشان‌دهنده سرعت خواندن اطلاعات موجود در کارت حافظه است. سرعت Class کارت‌های حافظه به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • DS (تا سرعت 12.5 مگابایت برثانیه)
  • HS (تا سرعت 25 مگابایت برثانیه)
  • UHS-I (تا سرعت 104 مگابایت برثانیه)
  • UHS-II (تا سرعت 312 مگابایت برثانیه)
  • UHS-3 (سرعت بیش از 312 مگابایت برثانیه)

دقت کنید که اعداد نوشته شده در این بخش به معنای آن نیست که شما قادر به نوشتن 104 مگابایت داده در یک ثانیه هستید. این اعداد در واقع به‌صورت آزمایشگاهی به‌دست آمده‌اند و نشان‌دهنده حداکثر سرعت ایدهآل در این کارت‌های حافظه هستند.

مفهوم کلاس در کارت حافظه را در مقاله کلاس در کارت حافظه بررسی کرده ایم.

آیا گوشی موبایل شما با کارت های حافظه microSD سازگار است؟

همانطور که در ابتدا گفتیم در بسیاری از گوشی های کنونی بازار امکان اتصال کارت حافظه microSD وجود دارد، اگر بابت گوشی خودتان مطمئن نیستید، به حاشیه آن و یا اطراف مکان قرارگیری باتری نگاهی بیندازید، یا به مشخصات گوشی درج شده روی جعبه و یا وبسایت تولیدکننده سری بزنید.

بهترین کارت حافظه microSD برای گوشی موبایل من کدام است؟

انتخاب یک کارت حافظه مناسب برای گوشی شما وابسته به دو المان است، سرعت و ظرفیت. اگر قصد خرید یک کارت حافظه برای ذخیره اسناد را دارید، کارت با ظرفیت ۸ و یا ۱۶ گیگابایت برای شما کافی است. اما اگر زیاد با تصاویر و ویدئو ها سرکار دارید و یا به شنیدن موسیقی علاقه دارید بهترین انتخاب برای شما حافظه های با ظرفیت بالاتر هستند تا مبادا در مواقع لزوم برای شما کارا باشند. بدون شک یکی از مهمترین عوامل در انتخاب یک کارت حافظه خوب هزینه کارت و یا بودجه ی شماست، حتما هم خوب میدانید که هر قدر ظرفیت و سرعت کارت انتخابی شما بالاتر باشد باید هزینه بالاتری پرداخت کنید.

اگر از جمله افرادی هستید که به نصب برنامه با تعداد زیاد علاقه دارید و بر روی کارت حافظه microSD آنها را ذخیره می کنید، حتما توجه کنید که در حین خرید سرعت برای شما بسیار مهم است و باید کارتی با حداقل سرعت ۱۰ یا همان کلاس ۱۰ انتخاب کنید. اگر اهل فیلم برداری با کیفیت HD و یا full HD هستید، کارت حافظه با کلاس ۴ و یا ۶ برای شما بهترین گزینه است. خرید و یا استفاده از کارت حافظه با کلاس ۲ را اصلا به شما پیشنهاد نمی کنیم چراکه سرعت این مدل از کارت های micro SD بسیار پایین است.

چرا کارت حافظه با کلاس و سرعت بالاتر را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال بسیار آسان است؛ هرچه سرعت تبادل اطلاعات در تلفن همراه‌تان بیشتر باشد، مدت زمانی که پردازنده صرف پردازش اطلاعات می‌کند، کم‌تر خواهد بود. در نتیجه هم سرعت کلی دستگاه بیشتر خواهد شد و هم در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی می‌شود. همچنین توسط این دسته از کارت‌های حافظه می‌توانید برنامه‌های خود را به‌راحتی به حافظه خارجی منتقل کنید و بدون کند شدن از آن‌ها استفاده کنید. اگر طرفدار بازی‌های دیتادار در گوشی هستید و باید دیتای آن‌ها را در حافظه خارجی قرار دهید، حتما لازم است از یک حافظه خارجی با کلاس بالا استفاده کنید. در این صورت پیغام Loading طولانی در بازی را نخواهید دید.

دوربین یکی از اصلی‌ترین مواردی است که سرعت حافظه خارجی تاثیر زیادی بر عملکردش دارد. سرعت ثبت شدن تصاویر و ویدیوها همه به حافظه micro SD شما بستگی خواهد داشت. برای مثال اگر طرفدار سرسخت ضبط فیلم‌های 4K توسط گوشی موبایل هستید، حتما بهتر است از سریع‌ترین کارت حافظه، مانند U3 استفاده کنید. اگر کارت حافظه با کلاس پایین استفاده می‌کنید، بهتر است محل ذخیره‌سازی فیلم و عکس‌های‌تان را در حافظه داخلی قرار دهید. حتی کارت حافظه‌های HS با کلاس 10 نیز با ضبط ویدیوها با روزلوشن بیشتر از فول‌اچ‌دی مشکل دارند.

سخن پایانی

اگر به سرعت و عملکرد بخش‌های مختلف در گوشی هوشمندتان اهمیت می‌دهید، حتما رم‌های سری UHS را انتخاب کنید و به فکر کلاس‌های پایین‌ نباشید. اگر می‌خواهید از رم‌های باکلاس پایین‌تر استفاده کنید، بهتر است به همان حافظه گوشی بسنده کنید.

در پایان اگر قصد خرید کارت حافظه microSD را دارید، حتما مقاله خرید کارت حافظه از مجله الکترونیکی نیکتال را بخوانید. ما در این مقاله سعی کرده ایم که شما را طوری آبدیده کنیم که بهترین انتخاب را در خرید این کالای دیجیتالی حساس داشته باشید!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها