اخبار, تلویزیون, صوتی و تصویری

تعمیر تلویزیون ایکس ویژن

تعمیر تلویزیون ایکس ویژن

در این مقاله میخواهیم پس از ارائه تعریفی کلی از ماهیت و نیز نوع عملکرد تلویزیون، به برخی از مشکلات رایج و خرابی‌های شایع در تلویزیون ایکس ویژن و شیوه رفع آنها اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

تلویزیون چیست؟

تلویزیون سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. در تلویزیون آنالوگ، تصاویر هر شبکه از یک فرستنده زمینی آنالوگ به آنتن تلویزیون ما می رسد و تنها تجهیزات لازم برای دریافت سیگنال های تلویزیونی، آنتن مناسب است. در این سیستم تعداد شبکه های تلویزیونی قابل ارائه بسیار محدود است و اصلی ترین سرویس قابل ارائه پیام نما (تله تکست) می باشد.

در تلویزیون دیجیتال، تصاویر تلویزیونی به شکل بیت های داده یعنی صفر و یک در آمده و پس از فشرده سازی، درهمان پهنای باند فرکانسی آنالوگ ارسال می شود. برای اینکه این تصاویر به شکل قابل نمایش روی تلویزیون منازل شما دربیاید، لازم است یک دستگاه مبدل در کنار تلویزیون اضافه شود تا تصاویر دیجیتال را دریافت کرده و آنها را به دستگاه تلویزیون منتقل نماید. اصطلاحاً این دستگاه، مبدل تلویزیون دیجیتال یا ست تاب باکس (set top box) نامیده می شود.
در سیستم دیجیتال، علاوه بر کیفیت برتر صدا و تصویر نسبت به سیستم آنالوگ، امکان ارسال تعداد شبکه های بیشتر نیز وجود دارد.
امکانات جدید تلویزیون دیجیتال

  1. تعداد شبکه های تلویزیونی بیشتر
  2. امکان ارائه شبکه های رادیویی
  3. امکان ارائه شبکه HD
  4. امکان ارائه صدای چند کاناله
  5. امکان ارائه صدای دوم
  6. راهنمای الکترونیکی برنامه ها (EPG)

تعمیر تلویزیون های ال سی دی ایکس ویژن

1- تلویزیون دیر روشن می شود

این عیب مربوط به برد پاور تلویزیون می باشد که باید قطعات فرسوده شده برد پاور تعویض شود. تعمیرات برد پاور در منزل و محل مشتری انجام می شود. تعمیرات با قطعات فابریک و با ضمانت سه ماهه انجام می شود.

2- تلویزیون گاهی روشن میشود و کاهی رو چراغ پاور ثابت می ماند

این خرابی و ایراد مربوط به برد پاور یا تغذیه تلویزیون ال سی دی ایکس ویژن X.VISION LED می باشد. در بعضی موارد هم از برد مین یا همان برد اصلی  می تواند باشد. تعمیرات برد پاور تلویزیون در منزل انجام می شود اما تعمیرات برد اصلی معمولا با تعویض کل برد صورت میگیرد و  این خرابی بیشر مربوط به نیم سوز شدن قطعات نیمه هادی مانند خازن ها و دیود ها می باشد که باید عیب یابی شود.

3- روشن شدن گاه و بیگاه تلویزیون و روشن ماندن نقطه پاور:

بروز این اشکال ممکن است مربوط به بخش بُرد پاور یا بُرد مین تلویزیون ال سی دی ایکس ویژن ‌باشد که امکان تعمیر هر آن‌ها در منزل و محل وجود دارد. مشکلات این دو بخش با تعویض قطعات نیمه‌هادی نیم‌سوز شده رفع می‌گردد.

4- تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

این خرابی مربوط به پنل تلویزیون می باشد که بیشتر بر اثر آب خوردگی و ضربه خوردن به وجود می آید. در صورتی که پنل دچار آب خوردگی نشده باشد با تعمیر برد تصویر به حالت اول بر می گردد. تعمیرات تلویزیون در منزل و محل شما انجام می شود و نیازی به انتقال تلویزیون به تعمیرگاه نمی باشد. تعمیرات با ضمانت سه ماهه انجام می شود.

5- یک لحظه تصویر تلویزیون میاد و قطع میشه و صفحه کاملا تاریک میشود

این مشکل مربوط به بک لایت BACK LIGHT تلویزیون LCD ایکس ویژن می باشد که در بعضی مواقع به علت خرابی برد پاور و اینورتر نیز می تواند باشد. تعمیرات این خرابی در دفتر نمایندگی شرکت انجام میشود و قابل انجام در منزل مشتری نمیباشد و شامل شش ماه ضمانت می باشد.

6- قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون ایکس ویژن:

  این عیب مربوط به بک‌لایت تلویزیون ال سی دی ایکس ویژن است، اگرچه خرابی بُرد Power و Inverter نیز می‌تواند موجب بروز چنین اشکالاتی در تلویزیون ایکس ویژن گردد. باشد.

7- تلویزیون خاموش شده و چراغ جلوی تلویزیون چشمک می زند

این ایراد در تلویزیون های ال سی دی ایکس ویژن مربوط به برد پاور تلویزیون می باشد که تعمیرات برد پاور در محل مشتری انجام می شود. تعمیرات برد با ضمانت و قطعات اصلی انجام می شود.

تعمیر تلویزیون ایکس ویژن

تعمیر تلویزیون ایکس ویژن

8- تلویزیون ایکس ویژن روی حالت استندبای مانده است و چراغ پاور چشمک زن مانده

این مشکل در بیشتر موارد به علت کم شدن ولتاژ خروجی برد تغذیه یا پاور تلویزیون می باشد که برای تعمیر  قطعات فرسوده با قطعات اورجینال تعویض شود در مواردی از برد مین نیز می تواند باشد.

  • مشکلات مربوط به روشن و خاموش شدن تلویزیون

  این نقص نیز مانند بسیاری دیگر از اشکالات به سبب عیوب موجود در پاور تلویزیون ایجاد می‌شود. تعمیر این بخش نیز در منزل و محل امکان‌پذیر است.

9- تلویزیون بعضی وقتی روشن می شود

این عیب در بیشتر موارد مربوط به برد پاور تلویزیون می باشد که بعضی وقتی روشن می شود و بعضی وقتی روشن نمی شود.تعمیرات در منزل انجام می شود

10- تلویزیون ایکس ویژن زمانی که گرم است روشن می شود

این عیب در بیشتر موارد مربوط به برد پاور POWER تلویزیون می باشد که دچار نشتی ولتاژ و جریان شده است که بعضی وقتی روشن می شود و بعضی وقتی روشن نمی شود.تعمیرات این ایراد هم در منزل انجام می شود

11- خرابی ورودی‌های تلویزیون ایکس ویژن

  این عیب مربوط به برد مین تلویزیون ال‌ای‌دی ایکس ویژن می‌باشد که گاهی به سبب خرابی دستگاه ورودی‌ای است که به تلویزیون ایکس ویژن وصل شده است. تعمیرات مین برد در صورت درخواست مشتریان گرامی در منزل و محل انجام می‌شود.

12- قطعی صدای تلویزیون

  این عیب نیز مانند بسیاری از اشکالات دیگر مربوط به برد مین تلویزیون می‌باشد و در تلویزیون های ال‌ای‌دی ایکس ویژن بسیار  شایع است.

13- تعویض یا تعمیر پنل شکسته:

  در صورتی که پنل تلویزیون ایکس ویژن شکسته شود هیچ روشی برای تعمیر آن وجود نخواهد داشت و تنها چاره‌ی پیش رو تعویض پنل شکسته با یک پنل جدید است.

تعمیر تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن

1- تلویزیون خاموش شده است

این خرابی در اکثر موارد مربوط به برد پاور تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن می باشد که معمولا در اثر نوسان برق به وجود می آید. در این حالت به علت بالا رفتن برق امکان خرابی برد مین نیز می تواند باشد که باید اول برد پاور تعمیر شود تا بتوان برد مین تلویزیون را تست کرد.

2- تلویزیون ایکس ویژن دیر روشن می شود

این عیب در تلویزیون های ال ای دی LED ایکس ویژن XVISION بیشتر مربوط به برد مین می باشد که اکثر موارد به علت فرسودگی قطعات برد می باشد که ما تعمیرات را با قطعات درجه یک و مرغوب انجام می دهیم. در بعضی موارد که دیر برای تعمیر تلویزیون اقدام شود برد قابل تعمیر نمی باشد و باید تعویض شود.

3- تلویزیون خاموش و روشن می شود

این خرابی در اکثر موارد مربوط به برد مین تلویزیون می باشد که تعمیرات برد مین در منزل و محل شما انجام می شود. تعیمرات مین برد با قطعات اصلی انجام می شود.

4- تلویزیون ایکس ویژن صدا دارد ولی تصویر ندارد 

SOUND IN – VIDEO OFF

این خرابی در تلویزیون های ال ای دی LED شایع می باشد که بر اثر آب خوردگی و ضربه وارد شدن به پنل تلویزیون به وجود می آید. در صورت خرابی پنل تلویزیون تعمیر تلویزیون مقرون به صرفه نمی باشد و بهتر است تلویزیون دیگری تهیه شود
البته درصد کمی از آبخوردگی قابل تعمیر میباشد. تقریبا 40 درصد قابل تعمیر میباشد.

5- ورودی های تلویزیون کار نمی کند

این عیب مربوط به برد مین تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن می باشد که تعمیرات مین برد در منزل و محل مشتری انجام می شود. در  بعضی مواقع به دلیل خراب بودن دستگاه ورودی که به تلویزیون زده شده می باشد این عیب به وجود می آید.

6- ورودی های تلویزیون AV  یا HDMI  کار نمی کند

NO AV/HDMI SUPPORT

این عیب مربوط به برد مین تلویزیون ال ای دی LED ایکس ویژن LED XVISION می باشد که تعویض برد اصلی مین برد در منزل و محل مشتری انجام می شود. در  بعضی مواقع به دلیل خراب بودن دستگاه ورودی مثلا بعضی گیرنده های دیجیتال DVBT بی کیفیت از طریق پورت اچ دی ام آی HDMI جرقه کوچکی میزنند که به تلویزیون زده شده اسیب میرساند و این مشکل به وجود می آید.

7- صدای تلویزیون قطع شده است

این عیب مربوط به برد مین تلویزیون می باشد که تعمیرات برد مین با ضمانت انجام می شود.این عیب در تلویزیون های ال ای دی ایکس ویژن شایع است.

آشنایی با برد پاور تلویزیون

در تمامی تلویزیونها قسمتی به نام منبع تغذیه (power supply) یا برد پاور وجود دارد که وظیفه اصلی آن توزیع ولتاژ مناسب به سایر بردها و قسمت های تلویزیون می باشد.
ولتاژ ۲۲۰ ولت برق شهر با ورود به این قسمت تلویزیون (برد پاور ) پس از انجام مراحلی تبدیل به ولتاژهای پایین تر و DC که تلویزیون به آن احتیاج دارد می شود و به قسمت های مختلف دستگاه مانند مین برد، برد تیکان، بک لایت و … ارسال می شود.
حال اگر اختلالی در کار این برد بوجود بیاید و ولتاژ خروجی بوجود نیاید عملا تلویزیون بدون استفاده می گردد . البته بسته به شرایط ، در برد پاور عیبهای بوجود می آید که خود را به صورت های مختلفی نشان می دهد .
عیب های ظاهری که در صورت خرابی برد پاور خواهیم داشت می توانند به صورت زیر خود را نشان دهند:

خاموش شدن کامل تلویزیون (حالت مرگ یا DEAD)
دستگاه تلویزیون روشن نمی شود و چراغ استندبای جلوی (چراغ LED) آن خاموش است .
دستگاه تلویزیون روشن نمی شود و چراغ استندبای آن (چراغ LED) چشمک می زند
پس از چند ساعت تلویزیون بطور اتوماتیک خاموش می شود.
تلویزیون دیر روشن بشود . (تاخیر در روشن شدن)
تلویزیون خود به خود خاموش می شود.

دلایلی  که باعث شکستن پنل LCD می شود

پنل LCD به دلایل مختلفی ممکن است بشکند. معولا به خاطر سقوط از روی میز و رها شدن از دست، هنگام حمل و نقل این اتفاق می افتد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل وارد کردن فشار بیش از حد به آن هنگام تمیز کردن نیز بشکند.

تفاوت تلویزیون پلاسمایی و LCD چیست؟

هنگامی که می‌خواهید بین خریدن تلویزیون پلاسمایی و LCD(صفحه کریستال مایع) انتخاب کنید، در واقع دارید میان دو تکنولوژی در حال رقابت مقایسه انجام می‌دهید. هر دوی این تکنولوژی‌ها دو روی یک سکه دیجیتال هستند و در تلاش برای رسیدن به نتایج مشابهی هستند: تصاویر شفاف و با رنگ طبیعی.

در تلویزیون‌های پلاسمایی نور از سلول‌هایی منفرد ساطع می‌شود و می‌تواند با ظرافت سایه‌های رنگ‌ها را با جزئیات بیشتری نشان دهد، در حالیکه صفحه‌های LCD از نور پشتی لوله‌های فلورسنت استفاده می‌کنند که از میان یک شاتر کرکره‌مانند عبور می‌کنند. این سیستم‌های رقیب در سال‌‌‌های اخیر بازار را به دست گرفته‌اند و اگر شما بخواهید یک تلویزیون جدید بخرید احتمال از یکی از این دو تکنولوژی در آن استفاده شده است.

عمر تلويزيون هاي پلاسما بيشتر است يا تلويزيون هاي ال سي دي

اگر نگران طول عمر تلويزيون هستيد و نمی دانید تلويزيون پلاسما بخريد يا تلويزيون ال سي دي ،ادامه مطلب که درباره مقايسه عمر تلويزيون ال سی دی و پلاسما ست را بخوانيد پنل تلويزيون هاي پلاسما از سايز 42 تا 65 اينچ توليد مي شوند و مصرف برق بيشتري نسبت به تلويزيون هاي ال سی دی و ال ای دی دارند. البته مصرف برق تلويزيون هاي جديد پلاسما نسبت به مدل هاي قبل آن کمتر شده است. عمق رنگ مشکي در تلويزيون پلاسما Plasma بيشتر از تلويزيون ال سی دی  و اغلب LED ها است.

روشنايي تلويزيون هاي LCD و LED نسبت به تلويزيون هاي پلاسما بيشتر است و بسياري از کاربران، رنگ هاي تلويزيون هاي  LCD وLED را بيشتر مي پسندند. با وجود تمامي ويژگي هاي مثبت و منفي تلویزیون های پلاسما، تلويزيون هاي LCD و LED به دليل طراحی زیبا تری که دارند، رایج تر بوده و از محبوبيت بيشتري برخورداند. عده اي اعتقاد دارند که عمر پنل  تلويزيون هاي پلاسما کوتاه است و خريد آنها مقرون به صرفه نيست.

آيا اين نظريه صحيح است و واقعاً عمر پنل تلويزيون هاي پلاسما از تلويزيون هاي LCD کمتر است؟

بيان اين مسئله که تلويزيون پلاسما يا تلويزيون LCD وLED چند سال عمر مي کنند صحيح نيست. در واقع روشنايي يا Brightness تلويزيون ها پس از کارکرد زياد، کاهش مي يابد. بنابراين عمر تلويزيون پس از مدت اعلام شده، به پايان نمي رسد بلکه روشنايي تصوير آن کاهش مي يابد. از اين پس منظور از عمر تلويزيون، مدت زماني است که پس از آن روشنايي تصوير به نصف ميزان اوليه مي رسد.

شرکت هاي توليد کننده اين نوع تلويزيون ها عمر آنها را بيشتر از حد معمول اعلام مي کنند. ولي در واقعيت عمر اين تلويزيون ها با هم متفاوت است. عمر تلويزيون هاي LCD با توجه به کيفيت پنل آنها بين 30,000 تا 60,000 ساعت است. يعني اگر روزانه 6 ساعت از اين تلويزيون ها استفاده کنيد، پس از 28 سال، روشنايي تصوير تلويزيون شما، نصف روشنايي اوليه خواهد بود.

اين در حالي است که روشنايي تصوير تلويزيون هاي پلاسما پس از 20,000 تا 30,000 ساعت به نصف روشنايي اوليه مي رسد. يعني اگر به طور متوسط 6 ساعت از تلويزيون خود استفاده کنيد پس از 14 سال روشنايي تلويزبون شما به نصف ميزان اوليه مي رسد. البته توجه کنيد که عمر تلويزيون هاي پلاسماي جديد کمي بيشتر شده است. به طوريکه پاناسونيک ادعا مي کند، تلويزيون هاي پلاسماي اين برند، 100,000 ساعت عمر مي کند.

تعمیر تلویزیون ایکس ویژن

تعمیر تلویزیون ایکس ویژن

تعمیر برد پاور تلویزیون ایکس ویژن

نکته ای که باید اضافه کرد این است که وقتی دوشاخه تلویزیون به برق وصل است و لامپ LED استندبای روشن میشود به این معنی است که مدار برق از دوشاخه تا ورودی پاور سالم است حال اگر با فشار دادان کلید روشن خاموش (ON_OFF) تلویزیون روشن نشد برد پاور شما دچار مشکل شده است

معمولا در اکثر مواقع برد پاور تعمیر می گردد و فقط در شرایط خاصی مجبور می شویم که آنرا تعویض نماییم که البته می بایست حتماً از قطعه اوریجینال و اصلی استفاده کرد تا بعداً برای بخش های مختلف دستگاه مشکلی بوجود نیاید و به دستگاه آسیب نرسد.

قیمت برد پاور تلویزیون

با توجه به مدل دستگاه تلویزیون قیمت برد پاور متفاوت می باشد. در بازار بردهای نامرغوب و غیر استاندارد با قیمت های پایین هم وجود دارد. ولی تاکید میشود که باید حتما از برد اصلی استفاده نمایید.

در این پست در خصوص رفع برخی از مشکلات رایجی که برای تلویزیون ایکس ویژن از سوی کاربران ممکن است ایجاد شود، اشاره کردیم. برای آشنایی بیشتر با عواملی که این تلویزیون ها را دچار مشکل میکند، مقاله علل خرابی تلویزیون ایکس ویژن را از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید. همچنین اگر تلویزیون شما ایکس ویژن نیست و میخواهید علل خرابی تلویزیون های دیگر را نیز مطالعه کنید، به مطلب علل مختلف خرابی تلویزیون از مجله الکترونیکی نیکتال بروید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها