اخبار, تلویزیون, صوتی و تصویری

علل مختلف خرابی تلویزیون

علل مختلف خرابی تلویزیون

برای خیلی از ما پیش آمده که یک روز، به رسم همیشه دستگاه را روشن کرده‌ایم تا بتوانیم با دیدن آن به کارهای دیگر برسیم یا برنامه‌هایش را نگاه کنیم. به گزارش ایسنا، در مواردی برای استفاده از تلویزیون متوجه شدیم روشن نمی‌شود و مجبور به برنامه‌ریزی برای تعمیر تلویزیون شده‌ایم. کشف این دستگاه هیجان‌انگیز ، توسط جان لاجی برد در سال ۱۹۲۵ انجام شده است. نیکتال در این مقاله قصد دارد تا با بررسی علل مختلف خرابی تلویزیون، به شما در تشخیص آن کمک کند و پاسخگوی نیاز شما برای تعمیر انواع مختلف تلویزیون مانند سامسونگ، ال جی و … باشد. پس با ما همراه باشید!

علل مختلف خرابی صفحه تلویزیون

همانطور که گفتیم هر دستگاه، بسته به اجزای آن دلایل مختلفی برای خرابی دارد. این خرابی با بروز بعضی مشکلات در تصویر یا صدا به وجود می‌آید.

1- خاموشی تلویزیون یا تاریک شدن تصویر:

یکی از علل مختلف خرابی تلویزیون ها، تاریک شدن تصویر است.  این خرابی معمولا در برخی از تلویزیون‌های ال ای دی به وجود می‌آید و برای رفع این مشکل باید بک لایت را به صورت کامل تعویض کرد. بک لایت صفحه‌ای نازک در پنل تلویزیون است که از تعداد زیادی لامپ ال ای دی تشکیل شده است.وقتی این قطعه خراب شود و چراغ‌ها شروع به خاموش شدن نمایند، دیگر تصویری از تلویزیون پخش نمی‌شود و یا هاله‌ای سیاه روی تصویر ایجاد می‌شود اما پخش صدا همچنان ادامه می‌یابد.

2- دیر روشن شدن تلویزیون سامسونگ:

این ایراد مختص تلویزیون‌های LCD  است و به خرابی برد پاور دستگاه بر می‌گردد. این ایراد بیشتر اوقات در تلویزیون‌‌هایی که چندین سال از عمر آن‌ها می‌گذرد دیده می‌شود.

معمولا در ابتدای ظهور ایراد، پس از دقایقی روشن ماندن و چشمک زدن چراغ استندبای، تلویزیون روشن می‌شود و به مرور زمان بیشتر شده و در نهایت با آسیب رسیدن به بخش برد پاور تلویزیون به خاموشی کامل فرو می‌رود.

3- سیاه شدن تصویر:

یکی از مشکلات رایج در این دستگاه، سیاه‌شدن تصویر و یا قسمتی از آن است. علت به وجود آمدن این مشکل در گام اول بستگی به برند آن دارد. این که شما از چه برندی از این دستگاه استفاده می‌کنید در خرابی آن بی‌تاثیر نیست‌، پس در خرید اولیه آن، تحقیقات جامعی داشته باشید.

منبع این اشکال، وابستگی مستقیمی به تکنولوژی به کار رفته در ال سی دی، ال ای دی و پلاسمای آن دارد. برای حل این مشکل از متخصصان با تجربه کمک بگیرید. در صورت استفاده نکردن از یک متخصص با تجربه، ممکن است خرابی‌های به وجود آمده دوبرابر شده و نیازمند هزینه‌ای گزاف باشد. دلایل به وجود آمدن این مشکل مربوط به سه قسمت از این دستگاه‌ها در صفحات ال ای دی می‌باشد.

  • سوختن پیکسل‌ها: برای حل این مشکل نیاز است قطعه معیوب توسط متخصص تعویض شود.
  • خراب شدن پنل دستگاه: این مشکل به واسطه خراب شدن ماژور یا لیکوئید دستگاه به وجود می‌آید. لازم است بدانیم طول عمر این قطعه کوتاه است و پس از خرابی، نیاز به تعویض توسط متخصص دارد.
  • خرابی بک لایت: در این حالت، شاهد آبله رو شدن تصویر صفحه با نقطه‌های سیاه هستیم. در صورت ایجاد این مشکل، بک لایت سریعا باید توسط متخصص تعویض شود، در غیر این صورت سوختن لامپ‌ها به کل صفحه سرایت خواهد کرد.
4- مشکل خاموش و روشن شدن تلویزیون سامسونگ:

مشغول تماشای تلویزیون هستید اما ناگهان تلویزیون خاموش شده و دوباره روشن می‌شود. این ایراد یکی از ایرادات متداول در تلویزیون های LED است. در بیشتر موارد این مشکل به دلیل خرابی برد پاور است. بردپاور نقشی اساسی را در روشن کردن تلویزیون ایفا می‌کند، این قطعه پرکاربرد به تمامی بخش‌های مختلف دستگاه ولت می‌رساند و اگر از کار بیافتد تلویزیون خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود.

سرویسکار می‌تواند با تعویض نرم افزار تلویزیون، تعویض IC، تعویض قطعات مربوط به بخش حافظه تلویزیون و در نهایت تعویض کامل برد پاور این مشکل را حل نماید.

5- تصویر از قسمت بالا تاریک و روشن  و تصویر دوتایی می شود:

این ایراد در قسمت پنل (صفحه نمایش) ایجاد می‌شود و یکی از ایرادات متداول است. برای رفع این مشکل باید ابتدا اتصالات کابل و یا اتصالات انتن خود را بررسی کنید. اگر به نتیجه‌ای نرسیدید بهتر است برای رفع این مشکل از یک سرویسکار ماهر کمک بگیرید.

یکی دیگر از مشکلات تلویزیون خاموش شدن تلویزیون در حین نوسانات برق است. این مسئله موجب می‌شود حافظه تلویزیون پاک شده و ترتیب کانال‌ها بهم بریزد. بهتر است برای جلوگیری از این مشکل از اتصال مستقیم دو شاخه تلویزیون به پریز برق دوری کرده و از یک محافظ برای کنترل نوسان برق استفاده کنید.

6- کم نور شدن صفحه:

قبل از هرچیز از روشن گذاشتن طولانی دستگاه و ثابت نگه داشتن آن روی یک تصویر خودداری کنید. علت کم نور شدن این دستگاه یکی از مشکلاتی است که در برندهای مختلف شایع شده و نیاز به تعمیر تلویزیون سامسونگ ،  ال جی و … دارد.

اگر می‌خواهید برای پیشگیری از درمان کاری انجام دهید، به قسمت تنظیمات بروید و نور و کنتراست دستگاه خود را کم کنید. بگذارید دستگاهتان نفس بکشد و روزی چند ساعت را در استراحت به سر ببرد. همچنین برای حفظ سلامتی آن از محافظ استفاده کنید. پس از رعایت مواردی که گفته شد، اگر مشکلی برای دستگاهتان پیش آمد، می‌توانید با استفاده از آچاره و یا سایر برندهای دیگر، از متخصص این حوزه کمک بگیرید.

7- قطع شدن تصویر تلویزیون سامسونگ:

با خرابی برد تیکان که آخرین مرجع پردازش تصویر قبل از اعمال به پنل تلویزیون است تصویر تلویزیون قطع می‌شود. البته در این حالت نور زمینه و یا بک لایت وجود دارد که این ایراد با توجه به ساختار خاص در تلویزیونهای LCD به وفور دیده می‌شد.

8- تلویزیون روشن شده و تصویر آن پس از چند ثانیه قطع می شود:

برد بک لایت و LED های داخل پنل که نور بک لایت را می سازند در این ایراد بیشترین احتمال خرابی را دارند. تعمیر کردن بک لایت به تنهایی و بدون کمک گرفتن از یک نیروی متخصص نه تنها دستگاه شما را تعمیر نمی‌کند بلکه می‌تواند آسیب‌ها و خسارات جدی به آن‌ها بزند. بهتر است سرویس و تعمیر تلویزیون در محل را به دست افراد ماهر بسپارید.

9- خط افقی در صفحه دستگاهمان راه می‌رود:

یکی از مشکلاتی که در دستگاه‌های ال ای دی و ال سی دی پیش می‌آید، به وجود آمدن یک خط افقی روی صفحه دستگاه است. معمولا این مشکل بر اساس استفاده طولانی از دستگاه و حرارت، پیش می‌آید و راه حل خاصی ندارد. دستگاه‌هایی با پنل بی‌کیفیت، معمولا بیشتر در معرض این خطرند.

10- تلویزیون در حالت استندبای مانده و خارج نمی شود:

ابتدا برد پاور را بررسی کنید، اگر این قطعه ولتاژ کافی را به دیگر بخش‌های تلویزیون نرساند تلویزیون خاموش شده و در حالت استندبای قرار می‌گیرد. اگر برد پاور مشکلی ندارد و سالم است به سراغ مین برد رفته و آن را بررسی کنید.

11- تلویزیون صدا دارد تصویر ندارد:

وقتی تلویزیون LED صدا دارد ولی تصویر ندارد یعنی مشکلی در قسمت بک لایت تلویزیون وجود دارد. خرابی بک لایت در تلویزیون های ال ای دی بسیار شایع است، همانطور که اشاره کردیم بک لایت مجموعه‌ای از لامپ‌های LED  است که در درون پنل تلویزیون وجود دارد. با خرابی یکی از این لامپ‌ها کم کم مابقی آن‌ها نیز سوخته و خراب می‌شوند و مانع از ایجاد تصویر روی صفحه نمایش می‌گردند.

12- علت به هم ریختگی رنگ‌ها در تصویر:

به هم ریختگی رنگ‌ها در این دستگاه، از ابتدایی‌ترین مشکلات آن است و باعث اضافه شدن غیرعادی یک رنگ در تمام یا قسمتی از صفحه می‌شود. این مشکل نیاز به تعویض لیکویید دارد و به خرابی در پنل آن برمی‌گردد.

13- رنگ تلویزیون بخوبی تشخیص داده نمی شود:

تنظیمات بک لایت روی تلویزیون را افزایش دهید و  روی گزینه Color Temperature  بروید و رنگ های سرد را انتخاب کنید اینطوری می توانید دید بهتری از تلویزیون داشته باشید. همچنین تنظیمات رنگ ها را بیشتر کنید  و در نهایت تصویر dynamic را به Vivid تبدیل کنید.

سرویس و تعمیر تلویزیون در محل کاری سخت به حساب میاید و نیازمند به مهارت و تجربه است. یک حرکت اشتباه ممکن است آسیب و خساراتی جدی به دستگاه شما وارد کند و هزینه تعمیرات را افزایش دهد. تعمیرکار ماهر تنها یک کلیک با شما فاصله دارد فقط کافیست به سایت آچارباز رفته و درخواست تعمیر خود را ثبت نمایید. پشتیبانان آچارباز به سرعت با شما تماس گرفته و هماهنگی لازم را انجام خواهد داد.

14- روشن نشدن دستگاه:

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر وسیله برقی بیفتد و ما را ناکام از لذت آن نگه دارد، روشن نشدن دستگاه است. اینجور مواقع با یک لحن خیلی ناراحت، فقط یک کلمه گفته می‌شود: سوخت… با توجه به این اتفاق، راه حل مشخص است. تماس با متخصص و در صورت درست نشدن، تعویض دستگاه انجام می‌گیرد.

از جمله خرابی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد و نیاز به تعمیر  دارد شامل:

  • چشمک زدن دائمی چراغ پاور
  • روشن و خاموشی دستگاه
  • دیر روشن شدن دستگاه
  • شکستگی و آب خوردگی پنل

در ادامه به متداول ترین عیوب تلویزیون LCD و LED اشاره خواهیم کرد.

علل مختلف خرابی تلویزیون

علل مختلف خرابی تلویزیون

متداول ترین عیوب تلویزیون LCD و LED :
۱- مورد اول:

وجود خط افقی در تصویر تلویزیون ال ای دی یا ال سی دی یکی از شایعترین موارد خرابی است. هیچ دلیل خاصی برای به وجود امدن این مشکل وجود ندارد و تنها استفاده طولانی مدت و حرارت می تواند از دلایل ان باشد.

برخی مدلهای تلویزیون با استفاده پنل های کم کیفیت بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. لازم به ذکر است که تمامی نمایشگر ها ممکن است دچار این ایراد بشوند و تنها راه حل تعویض پنل ال ای دی / ال سی دی میباشد.

۲- مورد دوم:

اختلال در تصاویر تلویزیون LCD/LED و بهم ریختگی کلی اما بر مبنای یک شکل فیزیکی منظم است. در این مورد هم هیچ راهی به جز تعویض پنل تلویزیون نخواهد بود.

۳- مورد سوم:

تاریکی و کم نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر تلویزیون که این مورد به قسمت بک لایت Backlight تلویزیون ویا همان پنل تلویزیون ال ای دی / ال سی دی مربوط میباشد. در این مورد اگر تکنسین توانایی تعویض بک لایت Backlight را داشته باشد میتوان بدون تعویض پنل تلویزیون مشکل را حل کرد. اما این در شرایطی است که قطعات یدکی در این زمینه موجود باشد زیرا این قطعات بسیار کم یاب هستند و در صورت نبود این قطعات پنل باید به طور کلی تعویض گردد. ضمن تماس با شماره های ما میتوانید از خدمات تعمیر تلویزیون در منزل بهره مند شوید.

۴- مورد چهارم:

به هم ریختگی رنگها – اضافه شدن غیر عادی یک رنگ در تمام و یا قسمتی از تصویر تلویزیون و یا وجود هاله ایی غیر عادی از یک عدد و یا بیشتر است.

این مشکل به ابتدای ترین لایه پنل تلویزیون ال ای دی یعنی Liquid باز میگردد. در این مورد نیز هیچ راه حلی به جز تعویض پنل تلویزیون وجود ندارد.

۵- مورد پنجم:

یکی از متداول ترین عیوب تلویزیون LCD و LED مربوط به سوختگی پیکسل ها است. هر پیکسل شامل ۳ عدد ساپ پیکسل برای ایجاد رنگ است. این پیکسل ها به صورت گروهی و توسط ترانزیستورهایی کنترل می گردند. در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش های ذکر شده پیکسل به حالت خاموش در آمده که به آن در اصطلاح پیکسل سوخته می گویند. که در این حالت روی تصویر تلویزیون ال ای دی / ال سی دی به ازای هر پیکسل سوخته یک نقطه سیاه نمایان می گردد و برای رفع پیکسل سوختگی راهی جز تعویض پنل نمی باشد.

نتیجه

برای تعمیر تلویزیون در منزل می‌توانید از متخصصین کمک بگیرید.

هر دستگاه از ۵ جز مختلف برای تولید و انتقال تصویر و صدا تشکیل شده است.

خرابی هر دستگاه عوامل مختلفی را شامل می‌شود.

علل‌ متداول خرابی در این دستگاه شامل:

سیاه شدن تصویر، کم نور شدن صفحه، خط عمودی و افقی سیاه روی تصویر، به هم ریختگی رنگ‌ها، روشن نشدن دستگاه، قطع صدا و … می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلات تلویزیون ال ای دی / ال سی دی خرابی در پنل است. این مشکلات در اشکال متفاوت ظاهر میگردد و نیاز به تعمیر ال ای دی پیدا خواهد کرد.

در این پست سعی کردیم مهم ترین علل مختلف خرابی تلویزیون ها را برشماریم. اگر تلویزیون شما دچار ایرادی شده و بهدنبال راه حلی برای تعمیر آن هستید، حتما مطلب تعمیرات تلویزیون را نیز از مجله الکترونیکی نیکتال مطالعه کنید. ما در این پست سعی کرده ایم بر اساس نوع مشکل پیش آمده برای شما، بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل را پیشنهاد کنیم.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها